Published On: 25 mei 20221826 words9,1 min read

Het beginnen van een eigen webwinkel is echt super leuk, maar er komen ook vaak problemen bij kijken. Meer valkuilen waar je wellicht in eerste instantie niet aan gedacht hebt. Vandaag ga ik 10 valkuilen – uit eigen ervaring – hier bespreken. Doe er je voordeel mee!

Je maakt je eigen sieraden, je haakt knuffeltjes of kinderkleding. Dan kan er een moment komen waarop je denkt: een eigen webshop zou wel tof zijn. Dat is het ook zeker, maar vaak komt er meer bij kijken dan ‘even een website maken en klaar ben je’. Ook ik ben in de loop van de jaren in valkuilen gevallen die ik wellicht eerst beter had moeten onderzoeken of mezelf voor had moeten inlezen. Laten we beginnen zodat jij niet in deze valkuilen trapt.

1. Je domeinnaam

Het klinkt zo simpel; je bedenkt een naam voor je eigen webwinkel en je kan aan niets anders meer denken. Dat is de naam die je wilt gebruiken. Je gaat online naar een webhostingpartij, typed de naam in en…. bezet? En daar gaat je briljante idee, je roze wolk, de geluksbel knapt uiteen. Bezet… waarom? Of nog erger: te koop maar voor een bedrag waar je u tegen zegt. Helaas pindakaas, opnieuw moet je een naam bedenken. En ja, dat had ik dus inderdaad met een webshop die al een tijdje niet meer bestaat. Ik wilde graag Luxury Soaps… was al bezet. Dus wat deed ik Luxary Soaps, maar ja dan schrijf je dus Luxury verkeerd… afijn, is ‘m niet geworden dus.

Wat je kan doen om dit te voorkomen? Schrijf allerlei namen op die je leuk vindt. Al zijn het losse woorden, je kan met alles een webshopnaam verzinnen. Echt, probeer maar. Even geen inspiratie? Echt cliche, maar gebruik een ‘business name generator’, makkelijk te vinden via Google. Je krijgt soms bizarre namen, maar wellicht zitten er combinaties tussen die je aan het denken zetten. Bepaal ook of je website Nederlandstalig moet zijn of Engels. In geval van een Engelse webshop, is het verstandiger een .com te gebruiken.

2. Vooronderzoek

Om even terug te komen op mijn zeepavontuur. Hartstikke leuk, zeep maken. Raad het iedereen aan, maar wil je het verkopen… dan komen daar nog wel wat haken en ogen bij kijken. Je moet bijv. je recepten digitaal laten controleren, dat is nog niet zo’n probleem. Kost je – na goedkeuring! – rond de 100 euro en klaar ben je. Tot zo ver ben ik dus gekomen, althans, ik heb niet betaald. Waarom niet? Voor het maken van zeep moet je een rapport opstellen met HOE je jouw zeep maakt en WAAR je jouw zeep maakt. Blijkt dat je daar een aparte afgesloten ruimte voor moet hebben los van je woning (garage mag bijvoorbeeld ook, als je er maar niet je auto in parkeerd). Tsja, zolder telde dus niet. Mijn zeepavontuur kwam dus snel aan z’n einde. Gelukkig had ik die 100 euro niet betaald voor het laten opsturen van het testrapport incl. certificeringen (dat kost 100 euro, het testen zelf is gratis).

3. Alweer …..

Er zijn duizenden webshops met sieraden, stoffen tasjes, kleedjes, wanddecoratie, vaasjes en meer. En dan komen daar ook nog de eigen webwinkel bij van ‘gewone’ mensen die ook nog willen verkopen, bovenop alle bekende merken en bedrijven. Iets maken wat al heel veel mensen aanbieden, is dus kansloos. Dan moet je iets unieks hebben. Zo was er een tijd dat maar een paar webwinkels leuke Ibiza-armbandjes verkochten. Meer dames zagen hier brood in als leuke bijverdienst, en met bosjes kwamen er nieuwe webwinkeltje online met soortgelijke armbandjes, enkelbandjes, ringen, haarbandjes en meer. Had je de hype gemist, kon je deze beter skippen. Zelfde gold voor ‘pre-corona-mondkapjes’. Niemand wilde met zo’n medisch blauw ding lopen. Met bosjes kwamen er webwinkeltjes online waar je leukere exemplaren kon kopen zodat je – voor je gevoel – minder voor lul liep. Want zeg nou eerlijk: niemand werd er sexy van, van zo’n blauw mondkapje. Begon je echter pas vorig jaar met het maken en verkopen van de mondkapjes, had je de boot gemist. Snap je mijn punt? Doe onderzoek naar waar vraag naar is, ga niet af op ‘dat is leuk, ga ik ook doen’ want dan koop je van alles in en verkoopt uiteindelijk niks.

4. Voorraad is key

Je werkt 40 uur per week voor een baas, hebt een woning te onderhouden, wellicht kids, huisdieren en een partner die je ook graag ziet. Je bent niet de Zara Home, die vaas na vaas of kleed na kleed even machinaal maakt en online zet. Jij bent jij, met een gewoon leven en een uit de hand gelopen hobby. Ja, voorraad is key, maar je hebt echt niet van ieder item 50 stuks nodig. Zet eerst van alles 1 tot 5 items online. Heb je een best-seller, maak je die regelmatig bij. Andere items gaan gewoon per 1 of 2. Uitgekocht? Jammer, moet men even wachten ;) Je runt geen fabriek schat, slechts een uit de hand gelopen hobby. Maak dus geen overproductie waar je later mee blijft zitten. Als iemand het graag wilt kopen, kunnen ze die paar dagen ook nog even wachten tot jij het item hebt bijgemaakt en online hebt gezet.

5. Pre orders

Terugkomend op die voorraad en dat je die klein moet houden. Voor bijvoorbeeld de feestmaand kan je gaan werken met pre-orders. Maak een voorbeeld, zet die goed op de foto en laat mensen een pre-order plaatsen. Zo weet je hoeveel items je moet maken. Daarbij hebben die mensen wellicht al betaald; scheelt jouw inkopen uit je eigen zak doen. Soms zijn namelijk items waarvan jij denkt dat die goed gaan lopen, opeens een flop en zit je straks met 50 stuks op voorraad voor de aankomende jaren. Zonde van je geld, je tijd en ruimte. Pre-orders zijn heel normaal, dus schroom niet om deze tactiek te gebruiken :)

Een andere vorm van pre-order is: ik maak er 25 en op = op. Mensen kunnen bestellen, jij hebt tijd om 25 stuks te maken en daar blijft het bij. Heb je minder dan 25 nodig… zit je niet met extra voorraad. Het voordeel hiervan is; mensen kunnen niet zien hoeveel jij echt al op voorraad hebt en hoeveel mensen het besteld hebben. Jij kan aan de achterkant van je persoonlijke webshop altijd het aantal aanpassen. Blijven de pre-orders hangen op 18 verkocht voor een maand, zet je ‘m gewoon op ‘uitverkocht’! Kan je altijd terugkomen met ‘wegens succes verlengd met een voorraad van 10 extra’ ;) marketing baby!

6. Betaalsystemen

Om een eigen webshop te runnen – dus niet via een platform als Shopify of Etsy – heb je een betaalsysteem nodig. Je kan via PayPal doen, maar dat maakt het erg beperkt want niet iedereen heeft PayPal. Voor Mollie – betaalsysteem – moet je een zakelijke rekening hebben. Handig als je echt enorme sales hebt, aangezien Mollie de BTW kan berekenen en meer voor belastingopgave. Maar het nemen van een zakelijke rekening kost ook rond de 20 euro per kwartaal. En je betaald, ook als je niets hebt verkocht! Zonde van je geld dus – yup, kwam ik toen ook achter. Je kan het beste beginnen met Stripe. Dit is ‘gratis’, je betaald een paar cent per opbrengst. Je kan hierbij gewoon je eigen prive-rekening invoeren. Geen gedoe dus bij de bank met zakelijke rekening openen en dergelijke. Stripe is weer eenvoudig te koppelen aan Woocommerce, een van de grootste shopping-plugins op WordPress. Je bent dus snel up & running.

7. Concentreer je niet op 1 social media kanaal

Social Media; it can build you and ruin you. Dat gezegde kwam een keer voorbij op mijn tijdlijn. Kern van waarheid. Kijk goed waar je publiek zit. Wil je momenteel de jeugd bereiken: TikTok. Alles ouder dan 30 kan je het beste via Instagram bereiken. Vanaf 40 is Facebook nog goed te doen, vooral al die groepen. Dames die sieraden maken bijvoorbeeld, delen veelal hun kennis in FB-groepen met leeftijdsgenoten. Je kan daar niet echt verkopen, maar wel vragen waar een beurs of markt is binnenkort mocht je daar een keer willen verkopen. Door alleen op bijvoorbeeld Instagram te posten, loop je de kans dat je of jouw doelgroep niet bereikt of maar een deel van de doelgroep. Onderzoek dus goed voordat je op 1 platform gaat spammen, adverteren en je best gaat doen met 0 resultaat. Zonde van je tijd.

8. Spread the word van je eigen webwinkel

SCHAAM JE NIET VOOR JE HOBBY. Waarom in capitalen? Omdat het de waarheid is. Ja, ik schaamde me voor mijn ‘gehaak’ zo ‘s avonds op de bank. Haken wordt vaak gezien voor oude dames op hoog bejaarde leeftijd die niets te doen hebben de hele dag. Die in een kringetje zitten met koffie en gebak beneden bij de ‘ouderensoos’ met hun breipennen en bolletje wol. Het duurde dus ook even voordat ik hardop zei: ja ik haak en dat vind ik heerlijk. Wil je jouw winkel bekendheid geven, dan begint dat toch echt in je eigen familiekring. Laat ze lekker kletsen, er komt vanzelf een moment dat het toch valt en je opeens nieuwe klanten erbij krijgt door ‘je nicht vertelde dat jij …… maakt’. Zo kom je aan klanten: mond-tot-mond, niet alleen via FB ads.

9. Kleine lettertjes goed op papier zetten

In mijn andere blog over Het verkopen van je brei- of haakwerk – Deel 1, heb ik het over de ‘kleine lettertjes’. Je kent ze vast wel van andere winkels; retourbeleid, betaalbeleid, te laat betalen, niet goed geld terug. Al dat soort dingen. Je moet alles op papier zetten. Gelukkig heb je hiervoor sjablonen online, scheelt je weer typen of dingen vergeten. Lees deze blogs voor meer informatie.

10. Kies 1 tot 3 categorieen voor je webwinkel

Een mens heeft soms meerdere hobbies. Ik vind haken leuk, sieraden maken leuk en zeep maken. Al ben ik met dat laatste helaas gestopt. Ga niet in je webshop van alles aanbieden want dan verkoop je eigenlijk niks. Zorg dat het met elkaar te maken heeft of maak desnoods meerdere webshops aan. Als voorbeeld: ik haak allerlei items (haken = categorie 1), ik maak sieraden maar haak de armbanden (sieraden = categorie 1 maar gerelateerd aan haken). Ik ga niet in mijn webshop bijvoorbeeld en gehaakte items aanbieden EN gemaakte kinderkleding, EN sieraden, EN zeep. Dan verkoop je van alles, moet je zoveel produceren dan je straks stopt door de hoge druk. Of je hebt zoveel items, dat men niets koopt. Ken je dat gezegde van ‘iemand die alles verkoopt, verkoopt niets’? Zonder goed doel, kan je onmogelijk een slogan bedenken, een bepaalde marketingstrategie of foto’s op je social media. Je bent geen bol.com ;) en zij draaien voornamelijk op ‘partners’.

Afijn, stof om over na te denken. Een webshop is leuk, maar maak er niet je voltijd baan van als het nog niets opleverd. Heb je echt enorme verkoopcijfers en moet je steeds vrij nemen omdat je het anders niet kan bolwerken… schaal dan eerst af in uren bij je huidige baas. Je kan altijd nog doorpakken en als zelfstandig door gaan. Maar is je hobby slechts dat; dan volstaat een kleine webshop. Het moet wel leuk blijven, toch?

 

Laat een reactie achter

Schrijf je, net als 650 anderen, in voor de nieuwsbrief!

En ontvang het laatste nieuws, leuke kortingscodes en opkomende acties.