Published On: 29 april 20222406 words12 min read

Het verkopen van je haakwerk, hoe werkt dat? In deel 1 en deel 2 heb ik je verteld over websites, platformen, regels, btw en meer. In deel 3, tevens het laatste deel, is het tijd voor een stukje marketing, promoties, productfotografie en product teksten. Want zonder dit alles; geen webshop en geen klanten.

In dit laatste deel komt eigenlijk het meest belangrijke van alles aan bod. Want zonder producten kan je geen winkel starten. En zonder mooie foto’s, geen webwinkel. Dit alles heb je nodig voor een goed begin, maar klanten komen niet vanzelf. Daar moet je wel wat voor doen. Een website alleen maakt niet het verschil tussen wel of niet verkopen.

Vandaag in deel 3 vertel ik je over:

  • Productteksten
  • Productfotografie
  • Wie ben jij en waarom doe je dit?
  • Marketing – de basis

Laten we beginnen!

1. Productteksten

Een webshop beginnen is leuk, maar een product verkoop niet zichzelf. Zelfs de enorme modemerken zijn klein begonnen, en vaak nog in een tijd toen er helemaal geen webwinkels bestonden. Vandaag de dag shopt iedereen wel eens online, dus productteksten zijn een must have voor het verkopen van je items. Zonder deze teksten wordt je simpelweg niet gevonden. Even een klein technisch praatje: als jij zoekt op Google naar bijvoorbeeld witte sneakers – type maar eens in! – dan krijg je allemaal zoekresultaten terug met witte sneakers. Misschien ook sneakers die wit zijn maar met nog meer kleuren. Google vindt deze schoenen omdat de producten ‘productteksten’ bevatten waar deze woorden in zijn opgenomen. Datzelfde moet jij ook doen voor de items die jij wilt verkopen.

Lang is niet altijd goed

Een lange tekst kan veel woorden bevatten, maar kan ook erg wollig worden. Grote webwinkels als Zalando maken teksten vaak onnodig lang en de omschrijvingen hangen aan elkaar met allerlei termen en kromme zinnen. Dit doen ze om op zoveel mogelijk woorden gevonden te worden. Vaak kan je op een platform, maar helemaal op je eigen website met WordPress, productteksten invoeren in twee velden: korte omschrijving, volledige omschrijving. De korte omschrijving komt naast de afbeelding te staan en mag je lekker beknopt houden. Schrijf eenvoudig wat het is, wat het doet en de afmetingen. In de ‘volledige omschrijving’ zet je kenmerken neer als kleuren, welk garen, wasvoorschriften en dergelijke. Deze lange teksten zijn niet voor je klant, maar eerder voor Google om jouw product te vinden en te tonen in de zoekresultaten. Hieronder een voorbeeld van een van mijn eigen producten om je een idee te geven:

Korte omschrijving Volledige omschrijving
Dit leuke Amigurumi konijn genaamd Kiki is gemaakt van 100% katoengaren. De vulling is eveneens van 100% katoen. Kiki is ongeveer 30 cm groot en kan ‘zelfstandig’ zitten. Ze voelt zacht aan en is erg geschikt om lekker mee te knuffelen.

Kiki is ‘gemaakt’ naar het haakpatroon van HuongHuang192 – The Little Bunny

 

 

 

 

 

Dit leuke konijn genaamd Kiki is gemaakt van 100% katoengaren. De vulling is eveneens van 100% katoen. Kiki is ongeveer 30 cm groot en kan ‘zelfstandig’ zitten. Ze voelt zacht aan en is erg geschikt om lekker mee te knuffelen.

Kiki is ‘gemaakt’ naar het haakpatroon van HuongHuang192 – The Little Bunny

INFORMATIE:
– Lengte: +/- 30 cm
– Garen: Hobbii Rainbow cotton wit, bruin, zwart en gemêleerd
– Vulling: Panda 100% katoen
– Patroon: HuongHuang192 – The Little Bunny
– Categorie: Amigurumi Konijn
– Techniek: Met de hand gehaakt

WASSEN
Wassen met de hand of op 30 graden in wasmachine in wasnetje.
Drogen op een droogrek, regelmatig keren.

De korte omschrijving is naast de productfoto te zien. Hier heb je alleen de essentiele informatie geven: katoengaren, vulling, formaat en van wie het originele patroon is. De volledige beschrijving omvat veel meer informatie en bepaalde termen waar mensen wellicht op zoeken in Google; Amigurumi, gehaakt, konijn maar ook garen als Hobbii. Dit zijn allemaal termen die ook te combineren zijn en die zodoende zorgen voor potentiele klanten voor op je website.

Verwijzen & combineren

In een producttekst mag je ook altijd verwijzen naar eventueel andere producten die een goede match maken. Stel je verkoop een gehaakte armband, maar hebt hier ook een ketting van. Verwijs dan in je tekst naar een van beide. Mocht iemand op zoek zijn naar een setje, dan heb jij vast de suggestie geven dat je die hebt. Daarnaast kan je ook altijd producten combineren. Meer in de richting van: leuk te combineren met, staat leuk bij, match goed met, maar het compleet met… en dergelijke zinnetjes. Zo verwijs je naar een ander producten in de vorm van een ‘combinatie’; een leuke toevoeging op het product wat je nu bekijkt.

2. Productfotografie

Een leuke pakkende tekst is goed, maar foto’s zeggen meer als woorden. Dit gezegde gaat helemaal op bij producten. Je bent vast wel bekend met ‘op de pop ziet het er leuk uit, maar zodra ik het aantrek’-mening. Zorg dus dat je duidelijke foto’s maakt van producten.

Meten is weten

Leg gewoon een meetlat naast je product om aan te geven hoe groot iets is. Of leg er een euro-munt naast als het om bijvoorbeeld een knoop gaat. Mensen kunnen vaak op basis van slechts ’20cm’ een moeilijke inschatting maken. Een product kan groter lijken dan dat het is, of juist veel kleiner dan dat het is. Maak dus gebruik van een meetlint, euromunt of andere vergelijkende props om een beter beeld te geven.

Lichte achtergrond

Ken je die foto’s dat mensen een sjaal tonen – die al bordevol kleuren zit – op een gekleurde achtergrond/setting en je de kleuren van de sjaal niet meer goed kan onderscheiden van de achtergrond? Nou, die dus die je nu in gedachte hebt. Doe dit dus niet. Kijk online wat jouw trekt aan productfoto’s. Het hoeft echt niet altijd ala About You, Zalando en H&M te zijn met strakke papierwitte achtergrond. Ik gebruik zelf een plaat met een wit/grijze marmerlook. Toch een beetje wit en grijze kleur, maar het maakt het niet over te de top druk. Het product is goed te zien en scheelt weer werk met het uitknippen van beelden voor een papierwitte achtergrond. Kijk wat jij handig vindt om te bewerken – of juist niet – en wat past bij jou en jouw stijl. En als dat een lichtroze achtergrond is met kleine witte stippen, is dat natuurlijk helemaal prima. Leuk voor bijvoorbeeld baby producten! Maar maak het niet te circus-achtig, dit kan de verkoop van je producten juist verslechteren.

Van alle kanten

Heb je een product wat veel zijdes heeft die nogal verschillend zijn, maak dan verschillende foto’s van alle zijdes. Dit kan belangrijk zijn voor het verkopen. Stel je maakt een deken en je zet alleen een foto op je website vanuit een bepaalde hoek waarop er paarse vlakken te zien zijn. Maar je deken loopt van paars naar blauw. Iemand koopt jouw deken, in de veronderstelling dat deze paars is. Dan sta je even te kijken als ie van paars naar blauw verloopt… Zorg dus dat je uit verschillende hoeken foto’s maakt. Maak bijvoorbeeld een close up van een popje, zodat de koper goed het gezicht met de ogen kan zien. Of de details aan de randen van een kussensloopje. Zorg voor 0 verrassingen bij kopers. Scheelt weer een retourzending en gedoe.

3. Wie ben je en waarom doe je dit?

Grote merken hebben geen ‘over mij’ pagina nodig. Ze maken toch wel winst en trekken automatisch klanten aan door alle publiciteit op de radio, tv en online bannering. Jij aan de andere kant, bent totaal onbekend voor mensen. Het beste is dus om een ‘over mij’ pagina te maken. Maar wat staat daar nou op?

De over-mij pagina

Vertel kort iets over jezelf. Wie ben jij? Waar kom je vandaan? Heb je deze hobby al lang? Wat is jouw specialiteit? Heb je nog meer activiteiten naast je haak- of breikwerk? Zo leren klanten je kennen en wek je vertrouwen, de gunfactor en sympatie. Dat laatste is heel belangrijk. Het is namelijk altijd makkelijk om iets bij een grote webshop te kopen, dan bij een kleine winkel waar je nog nooit hebt besteld. Door een ‘over mij’ pagina te maken en wat te vertellen of jou als persoon, wat je zoal doet, belangrijk vind en meer krijg je sympatie. En dat is weer gunstig voor het verkopen van je producten.

Ik koop zelf ook altijd liever bij een webwinkel waarbij ik een verhaal kan lezen over de verkoper. Even lezen wie het heeft gemaakt, leuke foto erbij en dergelijke. Geeft mij ook meer vertrouwen dat het een echte webshop betreft.

4. Marketing – de basis

Oke, je hebt alle stappen uit deel 1, deel 2 en de helft van deze blog gedaan… en dan? Laat de klanten maar komen, toch? Was het maar zo eenvoudig. Helaas heb jij geen 10k liggen aan marketingbudget dus een grote reclame op tv, een billboard of radio-reclame gaat ‘m helaas niet worden. Maar wat dan wel?

Social Media

Zorg dat je vindbaar bent op verschillende kanalen, zoals Instagram, Pinterest, TikTok, Facebook, Twitter en dergelijke. Kies een platform (of platforms) die het beste bij je passen. En het hoeft er niet altijd even gelikt uit te zien. Post gewoon een foto als je aan het haken bent, je halverwege bent met een project, je ‘garen verzameling’ en dergelijke. Laat zien wie je bent, wat je doet, wat je verkoopt, waar je goed in bent en vertel daar steeds iets klein over. Verwijs eens naar je website, je webwinkel of andere social media kanalen om volgers te krijgen.

Blog

Je ervaart nu de kracht van een blog want, je leest nu de mijne. Hoe je hier bent gekomen weet ik niet, maar ik weet wel dat jij nu deze blog leest. Ergens heb ik dus zoektermen gebruikt waar jij op zocht. Vat je ‘m? Precies! Start een blog. Spreek je uit eigen ervaring, doe een haakboek-review, post een gratis patroon of een deel van het patroon. Neem lezers mee in je volgende project, een unboxing van een doos nieuwgekocht garen of juist van een gekregen/gekochte mystery bag van Marktplaats. Het hoeft ook niet altijd over je eigen gemaakte items te gaan. Kijk eens om je heen; haakt een vriendin of een buurvrouw? Gun ze een gast-blog op jouw website.

Door berichten te schrijven op je website, blijft je website ‘leven’ en dat ‘leven’ vindt Google weer fijn. Die houden van nieuwe berichten, jouw website indexeren (te technisch?) en van rumoer op je website. En je hoeft echt niet iedere dag of iedere week een bericht te posten. Maar zorg wel voor een frequentie, zoals 1x per maand bijvoorbeeld. Trekt nieuwe lezers, nieuwe klanten, terugkerende klanten en andere webshophouders en wie weet wat voor moois daar uit voort kan komen.

Backlinks

De wat? Nou backlinks. Plat gezegd: terug linken (back… links). Als jij mij op je website linkt naar mijn webshop/website, doe ik datzelfde voor jou. Dat is een ‘backlink’. Ook daar houdt Google van, want jij bent daarmee belangrijk en mensen verwijzen naar jouw website of webwinkel. Zoek dus vooral naar websites die jouw aanspreken en waarmee jij graag geassocieerd wilt worden. Begin klein en ren niet gelijk naar grote merken als Wolplein en Hoooked. Dat zal weinig tot niks opleveren. Je mag mij ook backlinken. Ik heb een speciale sectie onder de ‘contactpagina’ met partners staan. Stuur dus gerust een berichtje als je wilt ‘backlinken’.

Promoties, wel of niet?

Vaak zie je op Facebook en Instagram berichten die gesponsort zijn. Men heeft dus betaald dat JIJ dat bericht te zien krijgt, want JIJ valt in de juiste doelgroep. Ze hopen dat JIJ wat bij ze koopt. Maar zij zijn niet de enige, jij kan dat ook doen. Probeer het eens met een klein bedrag, laat zeggen een tientje of 2, meer niet. Kijk of je iets verkoopt, of mensen je bericht liken, je beginnen te volgen en dergelijke. Werkt het niet, moet je wat anders bedenken. Maar het is het proberen altijd waard. Stop niet direct honderden euro’s in een advertentie, zeker niet als je net begint. Dat is zonde van je geld. Maar een keer wat proberen is altijd leuk. Jij leert ervan, wie weet verkoop je iets en trek je nieuwe volgers en klanten aan.

Gratis marketing

Mond-tot-mond-reclame. Zo eenvoudig is het. Schaam je niet voor je hobby en webwinkel naast je vaste baan. Omarm het! En praat nooit over je ‘webwinkeltje’, dat is kleinerend naar jezelf. Webwinkel, online shop, webshop. Nooit ’tje’ gebruiken, want dan neem je dit niet serieus. Afijn, mond-tot-mond-reclame is altijd handig en gratis! Vertel gewoon de buurvrouw over je winkel. Wie weet vertelt ze het tegen haar zus, die tegen de buurvrouw en daar de schoondochter van. Hoe je aan klanten komt, dat maakt niet uit. Zolang je maar klanten krijgt, gaan de zaken goed.

Nog meer gratis marketing

Andere gratis marketing is jezelf voorop zetten. Een voorbeeld; op mijn werk wilde ze baby-shower pakketten maken voor top-klanten. Hartstikke leuk natuurlijk. Ik heb verteld dat ik haak en wel geboorte-muizen kon maken. Dat vond mijn baas een super idee. Ik kreeg netjes betaald voor de lading muizen, baas blij met ‘on brand muizen’ in de kleuren van ons bedrijfslogo. Schroom dus niet om te zeggen wat je hobby is. Je weet nooit wie er hapt. Ik vond het zelf een ontzettend leuke opdracht. Baas blij, ik blij en vooral: onze klanten waren blij en verrast. Zo simpel kan het zijn. Verstop je dus niet als je kan haken of breien en je bent goed in wat je doet. Laat het in je voordeel werken.

Nieuwsbrief

Heb je inmiddels wat klanten? Begin dan een nieuwsbrief! Zo hou je mensen op de hoogte. Je kan al snel en eenvoudig een mailinglijst beginnen via Mailchimp of MailPoet (via WordPress Plugin). Stuur exclusieve kortingscode, product updates, nieuwe product lanceringen, leukse blogbericht en meer.

En wat nu?

Nu ga je aan de slag! Laat alles nog een bezinken, lees het nogmaals allemaal door, stel vragen in de comment-sectie onder de blogberichten. En denk nooit na over beren op de weg. Het is ‘maar’ haken en breien. Je maakt geen product waar je aan allerlei hygieneregels moet voldoen, zoals bij zeep en body lotion. Haken en breien is gewoon dat. De enige regel is: als je knuffels haakt, zorg dan dat alles altijd goed vast zit. Geen losse ogen, losse benen of niet ingeweven draadjes. Dat is de enige gouden regel bij haken en breien: zorg dat je werk kind-proof is.

That’s it! Succes en heb je vragen? Stel ze gerust.

 

Laat een reactie achter

Gerelateerde berichten