Published On: 22 april 20221537 words7,7 min read

In deel 1 heb ik je verteld over platformen, hoe je je prijs bepaald en of verkopen wel iets voor je is. In deel 2 van ‘het verkopen van je brei- of haakwerk’ ga ik in op een aantal andere erg belangrijke zaken. Want zonder deze info, heb je maar het halve verhaal.

Mocht je deel 1 (nog) niet gelezen hebben, doe dat dan vooral eerst voor je begint met deel 2. Waarom? Dan kan je je beter in het verhaal verplaatsen. Hopelijk heb je in de tussentijd een mini businessplan gemaakt, je doelgroep onderzoekt en op internet gekeken welk platform het beste bij je past. Misschien heb je zelfs al een naam bedacht voor je eigen webwinkel.

In deel 2 vertel ik je over:

  1. Regelgeving
  2. Kleine lettertjes
  3. Retouren
  4. Verzendkosten
  5. Korting geven

Laten we beginnen.

1. Regelgeving

Regeltjes, regeltjes, regeltjes… en nog meer regeltjes. Soms om moe van te worden, ik begrijp dat maar al te goed. Echter, moet je de regelgeving wel weten als je items wilt verkopen. In Nederland hoef je geen btw af te dragen als je onder de €10.000 verkoopt op jaarbasis. Zelfde als je spullen op Marktplaats verkoopt, draag je daar ook niets voor af. Kom je echter boven deze 10k grens, moet je btw gaan afdragen. Maar, soms vragen platformen om een btw nummer en/of kvk nummer voordat je uberhaubt mag gaan verkopen. Wat nu?

Wel of geen BTW-nummer?

Op bijvoorbeeld Etsy is het niet verplicht een btw-nummer of kvk-nummer in te voeren. Zolang je onder de grens van 10k per jaar blijft, is er niets aan de hand. Helaas is Etsy zelf wel een bedrijf en innen ze bij jou de btw om zelf af te dragen. Alle items die je verkoopt, draag je dan via Etsy alsnog btw voor af, maar waarom?

Zoals ik al schreef is Etsy een bedrijf. Zij bieden hun platform aan om gebruik van te maken. Dus zodra jij iets verkoopt via Etsy, brengen zij daar kosten voor in rekening. Heb je een eigen btw-nummer, dan gaat Etsy er vanuit dat JIJ de btw afdraagt in je eigen land. Maar hoe zit het met die 10k grens dan en geen belasting? Daar heeft de belastingdienst de ‘kleine ondernemersregeling’ voor in het leven geroepen. Voor die groep mensen die een btw-nummer nodig hebben, maar zo weinig verkopen dat ze onder die 10k grens blijven, kunnen gebruik maken van deze regeling. Het is dan wel zo dat jij GEEN belasting mag terugvragen over gekochte items – de btw – omdat je ook niet gaat AFDRAGEN AAN de belastingdienst zelf. Je hebt dus een btw-nummer omdat dit nodig is voor het platform waar je gebruik van wilt maken, maar beide houden dus de hand op de knip en zijn elkaar niets verschuldigd. Houdt hier dus rekening mee als je inkopen gaat doen. Bereken dit stukje dus eventueel door aan de klant.

Wil je wel teruggave hebben over gekochte items, bijvoorbeeld kralen voor je sieraden, dan mag je btw-teruggave indienen. Maar je dient dan ook afdracht te doen van verkochte items waar je btw voor ontvangen hebt.

2. Kleine lettertjes

Sla jij deze ook altijd standaard over bij een webshop? Je bent niet de enige, maar zodra je zelf een webwinkel begint moet je beschikken over ‘kleine lettertjes’. Maar wat staat er eigenlijk in deze ‘kleine lettertjes’, oftewel ‘Algemene Voorwaarden’? In de A.V. wat al snel een heel epistel wordt, staat beschreven wie de rechtspersoon is en wat de koper van jou mag verwachten. De rechtspersoon ben jij met je webwinkel. In dit, vaak online, document/pagina beschrijf je zaken als:

  • Waar je bedrijfspand staat of je woonadres in geval je vanuit huis verkoopt
  • De volledige naam van je webwinkel mocht je als webadres een afkorting gebruiken
  • Je btw-nummer en/of kvk nummer als je die hebt
  • Welk beleid je hebt voor:
    • aankopen
    • retour sturen
    • verzendkosten
    • garantie
    • items in bijv. de sale: mag je deze ruilen bijvoorbeeld
    • geldterug beleid

Je hoeft deze uiteraard niet helemaal zelf te verzinnen en te typen. Zoek op Google gerust naar ‘Voorbeeld Algemene Voorwaarden’ en je krijgt een hele waslijst. Je hebt zelfs websites waar je instellingen kan doen en een tool jouw Algemene Voorwaarden zo insteld dat alles klopt. Je stelt dan bijvoorbeeld ’14 dagen retour’ in en de tool zet dat op de juiste plek in de tekst. Maar, denk er vooral niet te makkelijk over want je moet wel achter je eigen voorwaarden staan. Zodra je eenmaal je eerste verkoop hebt gehad, kan je niet even de spelregels aanpassen omdat die klant begint te mopperen. Denk dus goed na voordat je iets definitief online zet.

3. Retouren

We blijven even hangen bij de Algemene Voorwaarden, want hierin neem je vaak ook je retourbeleid op. Meestal hebben webshops hier ook een aparte pagina voor, waar een kopie staat van de tekst uit het Algemene Voorwaarden. Dan kunnen klanten dit sneller vinden. Je moet bepalen wat wel en wat niet retour mag. Zo kan je opnemen dat ‘custom made’ items – producten die je speciaal voor iemand hebt gemaakt in bijvoorbeeld een bepaalde kleur – niet retour mogen. Maar producten waar je er 10 van op voorraad hebt, wel retour mag worden gestuurd. Of dat je opneemt dat zodra iets uit de verpakking is gehaald, het retourbereid komt te vervallen – iets wat vaak het geval is bij ondergoed en badmode zodra je de hygienestrip uit het broekje haalt.

Denk ook vooral aan de periode waarin de klant een item mag retourneren. Een item wat men al 3 maanden in huis ligt, is natuurlijk niet geschikt om retour te sturen. Zet dit duidelijk in je voorwaarden, voordat kopers een loopje met je nemen.

4. Verzendkosten

Het klinkt eenvoudig; verzendkosten maar dat is het niet altijd. Als je alleen maar gehaakte armbanden verkoopt, kom je vaak weg met een brievenbusdoosje. Maar verkoop je armbanden, gehaakte poppen, tafelkleden, dekens en dergelijke dan zit er nogal een gewichts- en formaatverschil in de items. In bijvoorbeeld Etsy EN op je eigen website via Shopify of WordPress, kan je items in bepaalde verzendlabels plaatsen. Een grote shoppertas past niet door de brievenbus dus moet in een doos, wat al snel €7 aan verzendkosten is. Schaam je vooral niet; het is wat het is. Grote webwinkels als Zalando en H&M kunnen gratis verzenden aanbieden want deze draaien enorme volume. Jij moet het van enkele verkopen hebben en als men iets heel graag wilt, kunnen die verzendkosten er ook gewoon nog bij. Kijk dus op de website van PostNL, DHL, DPD en andere aanbieders wat zij rekenen per pakket en houdt deze tarieven aan. Zo zit je altijd goed, want bijleggen door een verkeerde berekening is niet tof.

Om je een mooi voorbeeld te geven: Ik verkocht een paar jaar geleden een ‘mystery jewelry box’ met een paar armbanden, mini nagellakje, sieradenzakje, kortingskaartje en pakte het ook nog leuk in als cadeautje met doosje en al. Super cute, totdat ik een bestelling kreeg en ik bleek de verzendkosten verkeerd te hebben berekend naar Belgie. Het doosje verkocht ik voor €14 (had slechts €4 winst op de inhoud), de vaste verzendkosten €4,95. De verzendkosten bleken €13 te zijn naar Belgie…. weg winst en mocht nog bijleggen ook. Dat deed ik dus maar 1x ;)

5. Korting geven

Leuk een website, maar vrienden en familie weten je ook opeens te vinden. De meest gestelde vraag is dan altijd: ben familie dus krijg ik korting? En daar sta je dan, te haperen en te denken aan al je harde werken… been there done that. Ga, voordat je iedereen vertelt over je plannen, goed bij jezelf te raden wie je WEL en wie GEEN korting van je krijgen. Je zusje? Tuurlijk! Maar de buurvrouw van 6 deuren verder… misschien niet. Schaam je dus ook niet als mensen korting vragen en je zegt ‘liever niet’. Leg uit dat alles handgemaakt is, dat het jou ook tijd kost en kosten voor het materiaal. Je kan uiteraard wel voorstellen dat de persoon zelf het garen voor je koopt en jij dan een kleine vergoeding vraagt voor het maken van het item. De meeste mensen weten namelijk niet hoe duur bepaald garen kan zijn. Zodra ze het zelf voor jou moeten kopen, valt het kwartje vaak dat niet ieder garen goedkoop en hetzelfde is. En dat mag je gerust zeggen.

Een andere vorm van korting is met voorbeeld een kortingsbon na een bestelling. Je kan op je website schrijven dat als men iets bij je koopt, ze de volgende keer 25% korting krijgen. Dan heb je een soort van garantie dat iemand wellicht nog een keer bij je koopt. Mocht je bedragen geven in plaats van procenten korting, stel dan wel altijd in dat men boven een bepaald bedrag iets koopt. Stel je geeft 10 euro korting, zet dan een bedrag vast dat de koper boven de €50 moet bestellen om aanspraak te maken op de kortingsbon. Anders krijg je dat mensen voor precies €10 gaan bestellen en heb jij niets verdient. Let hier dus goed op.

En dat was deel 2. Volgende keer in deel 3, tevens het laatste deel, zetten we de puntjes op de i. Dan gaan we het hebben over product fotografie, product teksten en een stukje marketing. Want mensen komen echt niet vanzelf naar je winkel, daar moet je wel wat voor doen.

Fijne dag!

Laat een reactie achter

Schrijf je, net als 650 anderen, in voor de nieuwsbrief!

En ontvang het laatste nieuws, leuke kortingscodes en opkomende acties.