Published On: 1 april 20221224 words6,1 min read

Het verkopen van je eigen gemaakte brei- of haakwerk is erg leuk. Als het dan ook nog een leuk zakcentje oplevert, ben je helemaal trots op jezelf. Maar het verkopen van je brei- of haakwerk is zo eenvoudig nog niet. Vandaag deel 1 over het verkopen van je eigen gemaakte brei- en/of haakwerk en waar je op moet letten.

Je eigen items verkopen; droom en zeepbel? Ik verkoop mijn eigen spullen maar zo eenvoudig is dat nog niet. Vandaag dus een klein inkijkje in mijn verkooptaktiek en waar je rekening mee moet houden zodra je overstag gaat met het verkopen van je eigen gemaakte items. Want, iedereen kan iets verkopen… toch?

In deel 1 vertel ik je over:

  1. Verstand van verkopen
  2. Waar biedt je je items aan
  3. Hoe bepaal ik mijn vraagprijs

1. Iedereen kan verkopen, toch?

Ja iedereen kan verkopen maar daar komen uiteraard wat zaken bij kijken. Want; waar ga je je spullen aanbieden? Op de fysieke markt, online marktplaats, je eigen website, een platform zoals Etsy? Er zijn verschillende mogelijkheden en je kan alles combineren en uitproberen. Echter heb je wel een beetje verstand nodig van ‘verkopen’. Wat moet je weten, wat is handig om te hebben voor je begint en heb jij zelf je ‘kleine lettertjes’ wel goed doorgelezen?

2. Platform, websites en woekerbedragen

Het kopen van je spullen kan op verschillende platformen. Sommige zijn gratis, zoals de Nederlandse Marktplaats. Maar zit hier wel je doelgroep en raak je niet onderaan op pagina 120? Er zijn verschillende mogelijkheden beschikbaar en het is aan jou om te bepalen waar je je spullen op gaat verkopen. Hieronder een top 3 met mogelijkheden waar je kan starten met het verkopen van je eigen items.

Website

Als je net begint met je eigen webwinkel, kan je kiezen voor bijvoorbeeld een eigen webshop op je eigen webdomein. Leuk! Ja, maar je moet wel hosting betalen en ook nog voor je domeinnaam. Als je dan na 3 maanden denkt ‘och nee dit was het toch niet’, zit je er vaak nog 9 maanden aan vast. Een domein is niet voor ‘even’ proberen en sluit je vaak af voor een heel jaar. Kom je er na 2 maanden achter dat het niks voor je is, zit je nog wel de resterende periode vast aan je domein en hosting. 

Platform

Platformen zoals Etsy, zijn leuk om mee te starten. Maar… alweer die maar? Yes, sorry. Bij Etsy moet je veel moeite doen om een verkoop te starten. Je producten opladen en toevoegen is zo gedaan, maar dan komt het harde werken. Jezelf promoten in bijvoorbeeld vriendenkringen, Facebookgroepen, je aansluiten bij Etsy Facebookgroepen om te leren hoe je meer klanten trekt. Etsy is geen platform van ‘ik zet mijn spullen erop en het verkoopt zichzelf’. Helaas heb je te maken met heel veel mensen die hetzelfde maken als jij. Wellicht zelfs dezelfde patronen hebben gekocht van iemand anders en het gemaakte item aanbieden. De concurrentie is dus hoog.

Een alternatief is handwerkmarkt, een Nederlandse websites voor makers en kopers. Het platform bestaat nu ongeveer 2 jaar en is bij lange na niet zo groot als bijvoorbeeld Etsy. Met Handwerkmarkt zit je wel direct goed qua publiciteit aan de juiste mensen want echter; iedereen is Nederlands of komt uit Belgie. Waar je met Etsy een wereldplatform hebt, is Handwerkmarkt heel gericht. 

Daarnaast kan je altijd proberen producten op Marktplaats te zetten. Zolang je gratis categorieen pakt, kost het je niks. Wie weet trekt het wat mensen aan. Via de chat kan je een koper altijd wijzen eventuele andere platformen waar nog meer van jouw producten staan. 

Woekerbedragen

Woekerbedragen? Ik hoor je denken. Ja woekerbedragen. Op een platform als Etsy, merk je al snel wie snel wilt verkopen en wie zijn/haar werk aanprijst op kwaliteit. Het prijzen van je items kan lastig zijn. Je wilt uiteraard je materiaalkosten eruit hebben, begrijpelijk. Maar wat geef je jezelf per uur? Er zijn verschillende manieren om dit te berekenen. Daarover meer verderop in deze blog. Even terug naar ‘woederbedragen’. Mensen die snel willen verkopen, prijzen vaak ver beneden hun concurrenten. Op deze manier vangen ze snel veel geld, totdat mensen erachter komen dat de producten niet echt van kwaliteit zijn. De ‘maker’ heeft echter de buit al binnen. Laat je dus niet afschrikken door erg lage prijzen. Kijk dan vooral naar de reviews die zijn achtergelaten en bepaal daarna je eigen prijs. Jij moet vragen wat jij het waard vind.

3. Maar wat is dan mijn vraagprijs?

Lastig he, op je eigen item een prijs plakken. Dat is ook lastig, vooral omdat iedereen je een ander advies geeft. De meest mensen willen altijd iets hebben wat erg leuk is, goed gemaakt en uniek maar er niet het bedrag voor neertellen wat jij in gedachte hebt. Ligt niet aan jou, zo zijn de meeste mensen gewoon. Vaak is het ook lastig in te schatten wat jij kwijt bent aan materialen en tijd. Voor handgemaakte items geldt altijd dat de koper geen idee heeft wat het item voor jou heeft betekend in ‘verwerkingstijd’. Misschien was je in 2 uurtjes klaar, misschien in 6 of ben je er een week mee bezig geweest. Wees dus altijd duidelijk in hoeveel tijd je hebt gestoken in een project. Ikzelf gebruik altijd onderstaande berekening:

Materiaalkosten x 2 + uren x 2 euro per uur. 

Als mijn materiaal €6 was x 2 = 12 euro. En de tijd dat ik bezig ben geweest is 10 uur x 2 euro per uur: 20 euro. Is mijn product €32,-. Nogmaals; deze berekening is uiteraard ook niet waterdicht. Want ik zet bijvoorbeeld echt geen timer om per minuut en seconde te berekenen hoe lang ik bezig ben geweest. Ga tussendoor ook even drinken pakken, naar het toilet en de meeste uren haak ik ’s avonds voor de tv. Ik kijk dus vaak naar het aantal avonden dat ik bezig ben geweest a 2 uurtjes ‘full time’ als ik alle mini breaks eruit zou halen. Hier moet je een gevoel bij ontwikkelen dus kijk altijd naar je project en de moeilijkheidsgraad. 

Pro tip: Reken bij het materiaal altijd in hele bolle garen, niet een ‘stukje hier en daar of per meter’ want dan ga je jezelf een keer tegenkomen als het project groter uitvalt dan gedacht of je een stuk opnieuw moet doen!

En hoe nu verder?

Denk vast na over een naam voor je webwinkel. Wat wil je gaan verkopen? Is er veel concurrentie? Wil je alleen binnen Nederland verkopen of ook over de grens en zo ja, welke landen dan? Ga vast opzoek naar waar je je winkel wilt ‘hosten’. Op je eigen domein? Via een platform zoals Etsy? Ga eerst voor jezelf wat zaken uitzoeken en doe onderzoek naar je doelgroep. En ga ook bij jezelf te raden wat je ligt. Heb je kennis van marketing en websites, dan kan je zelf zonder veel moeite je eigen website beginnen. Heb je hier geen kaas van gegeten en is dit te hoog gegrepen, kijk dan naar een platform die deze dingen voor je regelt. Maak voor jezelf een soort mini business plan en hoe je zaken voor je ziet. Dat geeft vaak al meer inzichten en zet je aan het denken of je dit echt wil en of je er ook de tijd voor hebt. 

Deel 2

In deel 2 ga ik verder in op regelgeving, kleine lettertjes, wat te doen met retouren, verzendkosten en het geven van kortingen. 

Vragen? Stel ze via het commentfield. Veel succes!

Laat een reactie achter

  1. […] deel 1 heb ik je verteld over platformen, hoe je je prijs bepaald en of verkopen wel iets voor je is. In […]

  2. […] mijn andere blog over Het verkopen van je brei- of haakwerk – Deel 1, heb ik het over de ‘kleine lettertjes’. Je kent ze vast wel van andere winkels; […]

Schrijf je, net als 650 anderen, in voor de nieuwsbrief!

En ontvang het laatste nieuws, leuke kortingscodes en opkomende acties.

[activecampaign form=27 css=1]