Published On: 14 juni, 2022810 words4,1 min read

Vandaag de 10 redenen waarom je wel of niet moet verkopen op Etsy. Ik heb al enkele jaren ervaring met het verkopen op Etsy. Het is een enorm platform, veel gegadigden dus en klanten. Helaas zit er ook een minder leuke kant aan Etsy. Vandaag een post over 10 redenen waarom je wel moet verkopen, tegenover 10 redenen waarom niet. Benieuwd? Blijf lezen!

10 redenen waarom WEL

  1. Je hebt de wereld aan je voeten liggen. Etsy is een wereldwijd platform, dus je kan zomaar iets verkopen aan iemand in een ander land. 
  2. Het platform is erg simpel; je hebt in no time zo een aantal ‘listings’ online staan waar mensen op kunnen zoeken! 
  3. Geen gerotzooi meer met ‘alleen desktop’ of ‘alleen via app’. Met Etsy kan je zowel via je Desktop en mobiel – via de app – producten uploaden! Scheelt weer foto’s uploaden naar je Dropbox.
  4. Verkoop je digitale patronen, dan hoef je praktisch niets te doen nadat je de listings live hebt gezet. Klanten kunnen na betaling, zo de bestanden downloaden. Super handig dus!
  5. Je stelt eenvoudig in of je alleen in Nederland wilt verkopen, of ook daarbuiten. Je stelt zelf je verzendkosten in, zo ben je altijd ‘dekkend’ met je verpakkingsmateriaal.
  6. Het scheelt je een website te (laten) bouwen en een betaalsysteem te integreren. 
  7. De traffic op Etsy is hoog, dus de kans dat je eerder op Etsy wordt gevonden dan zo op Google is groter.
  8. Zin in een kortingsactie? Met slechts 3 klikken heb je je campagne live!
  9. Je kan eenvoudig ‘custom orders’ aannemen via de berichten-optie. Zo kan je prive met iemand overleggen welke kleur het item moet worden.
  10. Je kan je pagina een leuke look geven van wat jij verkoopt. 

Dat waren 10 redenen voor. En lijkt Etsy je wat? Lees dan ook nog even de 10 redenen waarom je wellicht Etsy links wilt laten liggen. 

10 redenen waarom NIET

  1. Etsy vraagt overal fees (commissie) voor. Ze vragen een ‘fee’ over het totaal bedrag, een fee over het totaal bedrag van je verzending en ook nog eens over de items. Je bent dus helaas zo 5 euro kwijt aan Etsy-kosten. 
  2. Je moet minimaal 25 producten live hebben staan wil je goed gevonden worden door de Etsy zoekmachine. Een shop openen voor 5 producten, gaat je helaas nergens brengen
  3. Etsy is niet iets wat je 1x aanmaakt en dat is het. Je moet bijna dagelijks bezig zijn met je taggings, product omschrijvingen en dergelijke. Zo blijf je op de radar van Etsy dat je het meent om een webwinkel te hebben op hun platform
  4. De concurrentie is hoog. Je zult merken dat je soms pagina’s moet verder klikken voordat je 1 van je producten tegenkomt.
  5. Etsy trekt Amerikaanse accounts voor. Etsy is een bedrijf opgericht in de USA. Ze hebben geen belang in de rest van de wereld, daar verdienen ze niet aan. Dus trekken ze USA-accounts regelmatig voor in de zoekresultaten.
  6. Etsy past regelmatig zijn eigen regels aan. Zo kan je listing op dag 1 perfect zijn, om na 10 dagen een melding te krijgen dat je listing niet voldoet aan de regels van Etsy. 
  7. Tref je iemand die graag ‘grootverkoper’ is, kan het zomaar zijn dat andere personen jouw items gaan aanmerken als ‘fraude’, ‘copy cat’ en ‘copy right schending’. Na enkele waarschuwingen verwijdert Etsy je van haar platform. 
  8. Etsy verhoogd ieder jaar de commissieprijzen. Zo was het in 2021 nog 5% van de verzendkosten en 5% van het totaalbedrag. Nu is dat voor beiden al 6.5% en jij kan daar niets aan doen…
  9. Adverteren op Etsy werkt maar tijdelijk. Ze geven je een boost met hoop op verkopen. Laat je dus niet verleiden voor advertenties of abonnementen. Het is het niet waard.
  10. Heb je GEEN btw-nummer, dan int Etsy tevens voor jou de btw. Ondanks dat er in Nederland een regel is dat alles onder de 10.000 per jaar niet relevant is voor de Belastingdienst, trekt Etsy toch btw af van jouw verkoop… daar gaat je geld.

Dat waren de 10 redenen waar je wel of niet moet verkopen op Etsy

Nogmaals; laat je niet afschrikken. Dit zijn slechts mijn ervaringen en van andere gebruikers. Bovenstaande is niet nieuw, het is (bijna) algemeen bekend en staat op verschillende fora. De reden waarom ik WEL op Etsy verkoop, is slechts voor mijn digitale kant van de webwinkel. Je draagt dan minder commissie af (geen verzendkosten want het is digitaal, lage bedragen voor de patronen dus geen grote impact op het totaalbedrag). Het verkopen van fysieke items is een ander verhaal. Houdt er rekening mee dat je, zodra je fysieke spullen op Etsy zet, via een tool eerst de commissiebedragen uitrekent en DAN pas je prijs bepaald. Heb zelf al meer dan eens in het verleden een slechte omzet gedraaid omdat ik het te laag had geprijsd. Na alle commissie was mijn winst op 1 amigurumi-knuffel slechts 6 euro…. wijze les. 

Wil je meer weten over Etsy? Neem gerust contact met me op. Sparren we samen. 

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten